Welkom bij Happily Honest - Blog van Priscilla

Donderdag 24 september 2020 - Priscilla F. Harmanus  - Are You Happy?                

HappilyHonest.com → Priscilla → Soul Searching ♀


# inspiratie # motivatie # persoonlijk

Hoe probleemoplossend denken mij een gevoel van overwinning gaf

Eerlijk is eerlijk: probleemoplossend denken is een stuk makkelijker als het om een ander gaat. Als het om jezelf gaat spelen er allerlei gedachten, emoties en gevoelens mee die het niet altijd makkelijk maken om te kijken naar een oplossing. Toch is het wel heel belangrijk jezelf hierin te trainen, het kost even tijd maar je krijgt er ook veel voor terug.

In plaats van te blijven hangen in het probleem, dat ik zo lang auto zou moeten rijden, besloot ik de situatie anders te gaan bekijken. Wanneer ik in het probleem zou blijven hangen, zou ik me de hele dag vervelend hebben gevoeld en wellicht zondag ook moeite hebben gehad om de deur uit te gaan zondag. Terwijl ik nu, door probleemoplossend te denken en het besluit nam te gaan werken in een koffie- of lunchtentje het juist goed voelde. En ik had oprecht zin om er naartoe te gaan. Probleemoplossend denken heeft deze situatie voor mij dus een stuk aangenamer gemaakt.

Energie verdelen is voor mensen die ziek zijn (in dit geval; een verslaving hebben) best wel een ding merk ik. Ook zelf moet ik soms nog zoeken naar balans. Er is maar weinig energie, dus die dient ook nuttig besteed te worden. Wat ik wel vrij duidelijk heb is waar ik mijn energie aan wíl besteden. Ook heb ik in de afgelopen jaren geleerd hoe ik nou mijn energie het beste kan verdelen. Deze tips en mijn ervaring wil ik vandaag graag met je delen.

 

Je energie verdelen, hoe doe je dat? Mijn ervaring + 7 tips!

Energie verdelen en het besteden daarvan is soms nogal een gepuzzel. De ene dag kun je meer dan de andere en hoe je je volgende week voelt is een raadsel. Juist daarom is het van belang je energie te besteden aan de dingen die er echt toedoen. Er zijn een aantal factoren die de energie binnen no time weg kan nemen, denk aan:


  • Stress
  • Dingen 'moeten' doen
  • Iets doen waar je eigenlijk niet achter staat
  • Negatieve situaties
  • Negatieve gedachten, piekeren
  • Over je grenzen gaan
  • Frustratie


Dit zijn factoren die veelal een negatieve invloed hebben en (mede daardoor) bakken met energie kosten. En die energie hebben we helemaal niet! Wat daarnaast veel energie kan vragen zijn lichamelijke activiteiten, zoals:

  • Afspraken
  • Reizen
  • Huishouden (schoonmaken, opruimen, boodschappen)


Als ik je vraag: ‘waar wil jij je energie aan besteden?’ Wat is dan jouw antwoord? Ik denk dat geen van bovenstaande energievreters – zowel mentaal als lichamelijk – als antwoord naar voren komen. Ga nu eens voor jezelf na aan hoeveel energievreters jij je energie besteed. Misschien is dit confronterend, maar het maakt je wel bewust. En goed om te weten: bewustwording is de eerste stap naar verandering! Dus, pak even pen en papier en schrijf dit voor jezelf op.

Hoe ik lange tijd mijn energie besteed heb

“Lange tijd heb ik mijn energie besteed aan frustratie, negatieve gedachten, het overschrijden van mijn grenzen, dingen moeten doen (van mezelf vooral), afspraken nakomen en daarbij komt automatisch ook reizen. Ik was gefrustreerd omdat ik depressief was, waardoor veel energie verloren ging aan negativiteit. Daarnaast wilde ik zó graag beter worden dat ik allerlei therapieën wilde volgen. De tegenslagen en teleurstellingen trokken me leeg en ook het reizen was een heikel punt.

  

Hierdoor bleef er weinig energie over voor datgeen wat ik echt wilde doen; leuke dingen met vriendinnen, volle dagen naar stage, dagjes weg, zonder moeite naar school. Maar dat ging niet. Wat me uiteindelijk nóg meer frustreerde en ik nóg minder energie had. Mijn energie ging verloren naar van alles wat er niet toe deed.


Wat had het voor nut..?

Later ben ik gaan beseffen dat ik eigenlijk graag op een andere manier wil leven. Dat ik dingen wil doen die ik leuk vind en waar ik blij van word. Ik besefte me dat ik mijn leven lang ziek zou zijn en het geen zin had om ook mijn leven lang boos te blijven. Wat had het voor nut? Ik zou mijn energie wel beter kunnen besteden.

Daarnaast ben ik meer gaan zoeken naar manieren hoe ik zelf mijn leven draaglijker kan maken, zodat ik niet meer continu naar afspraken en therapieën hoef te gaan. Ik wilde mijn energie gaan besteden aan de dingen die er toe doen die mij op dit moment blij maken. Want die energie die ik besteed aan boos zijn, pieker gedachten of teleurstellende afspraken kan ik beter besteden aan een dagje met vrienden en vriendinnen!”

Neem de verantwoording voor je energie

Je hebt altijd een keuze. Ook als het gaat om je energie verdelen. Veel energie hebben we niet, ben er daarom zuinig op en ga er verantwoord mee om. Dúrf ook je verantwoording te nemen, dat is iets wat ik lange tijd niet deed. Ik nam geen tijd om te rusten en was ik boos dat ik geen energie had. De pijn frustreerde me maar ik gaf mijn lijf geen moment de tijd om te herstellen. Daarbij ging ik van afspraak naar afspraak en 9 van de 10x was ik teleurgesteld en verdrietig omdat ‘ze niks konden doen’. Ik was boos en gefrustreerd terwijl ik niet keek naar wat ikzelf zou kunnen doen om de situatie te verlichten.


Ik kan niet verwachten te bruisen van de energie als ik te weinig slaap en teveel van mezelf vraag. (Ook kan ik niet verwachten geen pijn te hebben als ik continu over mijn grenzen ga.) Natuurlijk zou ik wel willen dat ik energie voor altijd zou hebben, maar dat is niet het geval. Daar zal ik mijn weg in moeten vinden en mijn energie verdelen op een gunstige manier.

Net zoals jij.

Energie verdelen: 7 tips die mij geholpen hebben!

Door de afgelopen jaren heb ik veel geleerd en mijn energie verdelen gaat een stuk gemakkelijker dan het ooit ging. Graag deel ik met je wat mij hierbij geholpen heeft, zodat het jou hopelijk ook wat makkelijker zal lukken!

1. Ik ben mezelf serieuzer gaan nemen.

Niemand kent jou beter dan jijzelf. En niemand kan beter voor jou zorgen dan jij dat kunt. Alleen jij voelt wat je nodig hebt. Luister hier naar. Je lichaam geeft deze signalen met een reden, als je hier naar luistert heb je er ook minder last van of zullen ze sneller wegtrekken. Het is niet altijd makkelijk om rust te nemen of voor jezelf te kiezen. Maar als jij jezelf serieus neemt, en als jij echt minder klachten wil; dan raad ik je toch aan dit vaker te doen.

 

2. Ik ben uit de slachtofferrol gestapt

Net zoals velen heb ook ik lang rondgelopen met de vraag: ‘waarom ik?’ Ik voelde me een slachtoffer van mijn ziekte. Waardoor ik de oplossing bij anderen zocht. Anderen moesten mij beter maken, anderen zouden de pijn moeten verlichten, anderen zouden een magische pil moeten bedenken om die pijn te genezen. Want ik kon niet begrijpen waarom ik had wat ik had. Wat had ik fout gedaan? Waar had ik dit aan verdient? Herkenbaar?

 

Ik zal je zeggen: je bent geen slachtoffer. Waarom jij? Geen idee. Een diagnose is niet leuk, maar je leven is dat wel. Je bent niet afhankelijk van anderen, het is aan jou om de slingers op te hangen. Durf in te zien dat je óók met diagnose een leuk leven kunt hebben. Neem de regie in eigen handen en ga voor je geluk

3. Ik ben gaan kijken naar mogelijkheden

Er komen een hoop onmogelijkheden op je pad zodra je een diagnose krijgt. En de eerste periode zie je ook niet meer dan dat (wat volkomen logisch is). Toch zal ik je verklappen: er zijn meer mogelijkheden dan je denkt. Van ‘ik kan niet naar die verjaardag want zo’n dag hou ik niet vol’ ben ik gegroeid naar ‘oh! Ik kan wel een uurtje naar die verjaardag toe, dan ben ik toch even geweest’. Het is maar net hoe je dingen bekijkt. Op die manier ben ik niet al mijn energie kwijt aan een hele dag op een verjaardag. Maar kijk ik voor mezelf wat dan wél mogelijk is. Zodat ik én even naar de verjaardag kan én nog wat energie overhoud.

 

4. Negativiteit heb ik losgelaten

Een depressie neemt automatisch veel negativiteit met zich mee. Toch is het aan jou de keuze wat je daar mee doet. Ik liet me er lange tijd door beïnvloeden, waardoor veel energie verloren is. Daardoor ben ik me steeds meer gaan verdiepen in positiviteit. En heb ik mezelf getraind in positief denken en leven. Op deze manier kost het me allemaal veel minder energie en is alles wat minder zwaar. Negativiteit is een ballast en zuigt je helemaal leeg. Positiviteit daarentegen geeft energie en maakt het leven wat gemakkelijker.

5. Mijn tijd ben ik meer gaan besteden aan dingen die ik wil

Natuurlijk ontkom je er soms niet aan om dingen te doen die je liever niet doet. Maar toch heb je vaak ook een keuze. Het is maar net of je jezelf die keuze geeft. Vaak zijn het de dingen die we van onszelf ‘moeten’ die we de hoogste prioriteit geven. Waardoor er geen tijd overblijft voor leuke dingen of tijd voor jezelf. Terwijl dat wel onwijs belangrijk is.

6. Ik ben mezelf op de eerste plaats gaan zetten

Hoewel ik iemand ben die altijd voor de ander klaar staat, die doet wat gevraagd wordt en moeilijk nee zegt merkte ik dat ik hier zelf aan onderdoor ging. Bij alles wat ik deed dacht ik eerst aan de ander en cijferde ik mezelf weg. Op deze manier ging mijn energie naar anderen in plaats van naar mijzelf en was ik uiteindelijk uitgeput. Wat levert het mij op? Vooral een pijnlijk lijf en weinig energie. Juist omdat wij mensen met een depressie zo weinig energie hebben is het van belang deze eerst aan onszelf te besteden en dan pas aan een ander.

Makkelijk? Nee, absoluut niet. Belangrijk? Jup! Dus..? Doen! 😉

7. Depressie heeft geen regie meer over mijn leven

Het is lang wél zo geweest is dat depressie de regie over mijn leven had. Mijn leven stond in teken van ziek zijn en alles draaide om de pijnklachten, vermoeidheid en alles wat daarbij kwam kijken. Bij alles wat ik deed zag ik depressie als een belemmering. Energie verdelen lukte dus niet echt, want al mijn energie ging zonder na te denken naar negativiteit.

Nu is het andersom, ik heb de regie terug en ben weer de baas over mijn leven. Depressie speelt niet meer de hoofdrol in mijn leven, maar heeft nu een bijrolletje. Ik heb vrede met de diagnose en hou waar mogelijk rekening met mijn lijf. Dit doe ik voor mezelf, zodat ik ook het beste van het leven kan maken.

Het is de moeite waard

Bewust energie verdelen is echt niet altijd makkelijk. Zeker niet als je eigenlijk zo veel meer zou willen doen maar dit niet mogelijk is door lichamelijke klachten. Maar toch is het heel belangrijk om je hierbij neer te leggen en om de negativiteit los te laten.

Als je uiteindelijk om leert gaan met je energie zul je merken dat je op den duur ook weer meer kunt. Juist omdat je jezelf en je lichaam de mogelijkheid geeft om tussendoor uit te rusten. Om even te herstellen. Door een balans te creëren en je energie op een bewuste manier te verdelen leer je wat je wel en niet kunt, waardoor je op lange termijn ook minder snel over je grenzen zult gaan.

Het is niet niks en makkelijk is anders. Maar het is absoluut de moeite waard om hier wel meer aandacht aan te besteden. Jij bent degene die hier uiteindelijk je leven lang profijt van heeft.


Wat heeft het mij opgeleverd?

  • Ik doe meer dingen die ik leuk vind. Dit zorgt voor positieve gevoel en het geeft me nieuwe energie.
  • Doordat ik weet wat ik aankan sta ik minder snel voor verassingen.
  • Het maken van een planning gaat geleidelijk makkelijker omdat ik nu weet wat ik kan.
  • Ik ga positiever door het leven en voel me vrijer.
  • Doordat ik meer aan mezelf denk "kan ik" mijn lichaam geven wat het nodig heeft. Met als resultaat, minder pijn, meer energie en minder frustratie.


Dus nogmaals, het is echt de moeite waard. Investeren in jezelf is confronterend en kan moeilijk zijn. Maar het levert je onwijs veel op waar je de rest van je leven nog profijt van hebt.


  Probleemoplossend denken, gevoel van overwinning van fibromyalgie blog
  Energie verdelen, hoe doe je dat? van fibromyalgie blog



 Opgegroeid Met Narcistische Moeder? 10 Herkenbare Signalen van Vitaal Gezond


  HappilyHonest.com → Priscilla → Soul Searching ♀